L’oftalmòleg Josep Lluís Güell i els uròlegs Antoni Rosales i Anastasio Montesinos van ingressar ahir a la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya (RAMC) com a membres corresponents. Els nous acadèmics van ser presentats pels membres numeraris Francesc Domènech i Francesc Solé.
A la sessió es va parlar de noves estratègies per prevenir el rebuig del trasplantament de còrnia, de l’aplicació de la cirurgia laparoscòpica en malalts amb insuficiència renal crònica i de la història de la urologia. A continuació s’inclou un breu resum dels discursos d’ingrés dels nous acadèmics.
• Josep Lluís Güell: “Noves estratègies farmacològiques i quirúrgiques a la prevenció del rebuig del trasplantament de còrnia”
L’acadèmic numerari Francesc Domènech va presentar l’oftalmòleg Josep Lluís Güell, cap de la Unitat de Còrnia i Cirurgia Refractiva de l’Institut de Microcirurgia Ocular de Barcelona. Professor associat de la Universitat Autònoma de Barcelona des de 1991, Güell dirigeix el curs de doctorat sobre còrnia i cirurgia refractària de la mateixa universitat. És vicesecretari de la Sociedad española de cirugía implanto refractiva i forma part del consell editorial de nombroses revistes especialitzades, com la British Journal of Ophthalmology.
En el seu discurs, Güell va repassar la història dels trasplantaments de còrnia, el trasplantament de teixit-òrgan sòlid més comú del món, segons va explicar. Es realitzen més de 40.000 a l’any als Estats Units i més de 1200 a Espanya. El nou acadèmic es va centrar en com abordar el rebuig, “la raó més habitual de fracàs dels trasplantaments de còrnia”.
Güell va presentar dues estratègies actuals que s’apliquen per prevenir rebuig. La primera és la protecció de l’epiteli fent servir membrana amniòtica, una tècnica que comença a emprar-se de forma habitual a partir dels anys 90 i que millora l’epitelització, i redueix la inflamació i la cicatrització, entre d’altres avantatges. La segona estratègia de què va parlar és el control dels neovasos amb antiangiogènics locals, una tècnica molt útil donat que la vascularització cornial és una de les principals raons del rebuig cornial.
• Antoni Rosales: “Evolució de la cirurgia laparoscòpica en el malalt amb insuficiència renal crònica”
Francesc Solé i Balcells, acadèmic numerari, va presentar l’uròleg Antoni Rosales, cap clínic del Servei d’Urologia de la Fundació Puigvert de Barcelona i responsable de l’equip quirúrgic de trasplantament renal. Rosales és membre de la Unitat d’urologia oncològica del mateix centre, i cirurgià i professor de la tècnica quirúrgica laparoscòpica. Forma part de l’Asociación española de urología i de la European Association of Urology.
El doctor Rosales va presentar una nova forma de tractar els pacients amb insuficiència renal crònica (IRC) i realitzar trasplantaments renals, a través de la cirurgia laparoscòpica, tècnica recentment exposada al Congrés Nacional d’Urologia de la Asociación española de urología, celebrat a València el mes de juny.
Es tracta d’una tècnica pionera al món, menys agressiva que la cirurgia oberta, que s’ha pogut desenvolupar gràcies a la dilatada experiència en cirurgia renal i també en tècnica laparoscòpica del Servei d’Urologia de la Fundació Puigvert, i que ha estat possible gràcies a la col•laboració d’un equip multidisciplinar format per uròlegs, nefròlegs, anestesistes i metges de radiodiagnòstic.
El doctor va posar diversos exemples on es pot aplicar aquesta tècnica: nefrectomia laparoscòpica en pacients amb trasplantament renal, en ronyó poliquístic, i per tractar càncer renal en pacients trasplantats; nefrectomia parcial laparoscòpica en ronyó trasplantat, i correcció laparoscòpica d’estenosi d’urèter d’empelt renal.
• Anastasio Montesinos:“La pròstata en la història i en la ficció”
L’acadèmic numerari Francesc Solé i Balcells va presentar l’uròleg Anastasio Montesinos, que exerceix a l’Institut Clínica Corachán des de 1979. Ha estat professor de la Unitat Docent de l’Hospital Vall d’Hebron (Universitat Autònoma de Barcelona), on va ser cap clínic del Servei d’Urologia fins a l’octubre de 2004. Ha dirigit nombrosos cursos internacionals de doctorat sobre càncer i traumatismes en urologia, i és coautor del llibre “Marcadores tumorales en càncer de próstata” (Asociación Española de Urología).
Montesinos va dedicar unes paraules als seus mestres i a totes les persones de qui ha après al llarg dels seus estudis i de la seva trajectòria professional. A continuació va explicar la història del tractament dels problemes de pròstata i l’evolució dels tractaments i les intervencions per abordar aquests problemes, ja des de l’antiguitat.
El nou acadèmic va finalitzar el seu discurs establint una relació entre la pròstata i la ficció, i va relacionar la pràctica de la urologia amb alguns passatges del Quixot de Miguel de Cervantes.