Menú Principal
Composició
Premsa
Història de la institució
Agenda
Fundació Pere Virgili
Publicacions
Les Revistes de l’Acadèmia
Enllaços
Diccionari Biogràfic de Metges Catalans
Arxiu Iconogràfic Històric de la Sanitat Catalana
Visites
Imatges de l’Acadèmia
Biblioteca
Sessions científiques
Sortir

CONTACTE:
Cristina Aced
618 14 20 02
E-mail: premsa@ramc.cat

PREMSA

10-3-2010: El dermatòleg Josep Manel Casanova i el cardiòleg Manuel de Fuentes, nous membres corresponents de l’Acadèmia de Medicina

El dermatòleg Josep Manel Casanova i el cardiòleg Manuel de Fuentes van ingressar ahir com a membres corresponents de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya (RAMC). Van ser acollits pels Acadèmics Numeraris Manel Camps i Jacint Corbella, respectivament.

A continuació s’inclou un breu resum del discurs d’ingrés de cadascun d’ells.

Josep Manel Casanova i Seuma: “L’aprenentatge de la dermatologia”
Josep Manel Casanova va explicar com s’estructura l’ensenyament de pregrau i la residència en Dermatologia a la Universitat de Lleida, on és professor titular d’aquesta especialitat. El nou acadèmic va destacar que es pretén “estimular l’autoaprenentatge”, i amb aquest objectiu van crear Dermatoweb (www.dermatoweb.net), que conté el temari de l’assignatura, el diagnòstic diferencial dels 20 motius de consulta més freqüents i uns 200 casos clínics.

Dermatoweb també té continguts adreçats a la formació de residents i el desenvolupament professional continu, com un atles general, amb més de 6.000 fotografies, “un dels mes complets de la Xarxa”; “un dels pocs atles de Dermatoscòpia que existeixen”, amb unes 150 imatges; a més de vídeos quirúrgics i els protocols terapèutics. Aquesta iniciativa web, coordinada per Casanova i Seuma, ha estat reconeguda amb el Premi "Ciutat de Lleida d'Informàtica 2002" i el Premi "Vicens Vives d'Innovació Docent 2004" de la Generalitat de Catalunya. El web ha tingut 6.000 visites en el darrer mes, procedents d’Espanya, de Sudamèrica, Portugal, Estats Units i Gran Bretanya.

D’altra banda, va dir el nou acadèmic, no importen només els coneixements, sinó també les actituds. “És important que l’estudiant adquireixi una actitud d’aprenentatge i millora contínua”. La formació contínua, va assenyalar, ha d’incloure competències transversals: habilitats de comunicació, ètica mèdica, epidemiologia i bioestadística, lideratge i treball en equip. També en la formació contínua l’autoaprenentatge juga un paper crucial, i en aquest sentit va destacar l’aprenentatge en línia, l’estudi individual i les converses amb col•legues com les millors vies d’actualització del coneixement.

Breu CV de Josep Manel Casanova i Seuma
Josep Manel Casanova i Seuma va néixer a Lleida i es llicencià en Medicina i Cirurgia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Es va especialitzar en Dermatologia a l’Hospital Gregorio Marañón de Madrid. Actualment és el cap de la Unitat de Dermatologia de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova i és professor titular de Dermatologia de la Universitat de Lleida. President de la Societat Catalana de Dermatologia, forma part de diverses societats científiques: Academia Española de Dermatología y Venereología, European Academy of Dermatology and Venereology, i American Academy of Dermatology.

Manuel de Fuentes i Sagaz: “Notes sobre l’activitat del Dr. Ferran Martorell”
El discurs del doctor Fuentes i Sagaz va ser “un homenatge a un metge català universal”, Ferran Martorell, creador d’una especialitat mèdica, l’Angiologia. A la Clínica Plató, on treballava, el doctor Martorell es va adonar que “només un de cada deu malalts vasculars necessitava tractament quirúrgic; i així vaig arribar a la conclusió que el tractament de les malalties vasculars era mèdic-quirúrgic. I amb els meus col•laboradors decidírem nomenar aquesta nova especialitat amb el nom d’Angiologia, de la qual, la cirurgia vascular era una part, com la neurocirurgia ho és de la neurologia”, segons paraules del mateix dr. Martorell.

Martorell va ser el creador de l’Associació de Cardiologia i Angiologia de Catalunya, la Revista Angiologia, la International Society of Angiology i la Sociedad Española de Angiología, i va ser Acadèmic Numerari de la RAMC. Durant més de 20 anys es va dedicar a l’ensenyament d’aquesta especialitat a més de 28 països, va explicar el nou acadèmic, i també va ensenyar a “saber fer de metge”, tant en el aspecte científic com en el humà, “buscant més el benefici del malalt, en tots els aspectes, que el prestigi personal”. “La medicina s’ha de fer pensant en el malalt i no en els congressos”, deia Martorell.

El doctor Fuentes i Sagaz va descriure a Ferran Martorell com “un dels metges catalans amb una contribució quantitativa més important a la epònima mèdica”: Úlcera de Martorell, Síndrome de Martorell, Signe de Martorell, Prova flebogràfica de Martorell, i Síndrome de la fiblada de Martorell, que va posar a Barcelona “al primer nivell mundial” pel que respecta a l’Angiologia i Cirurgia Vascular.

Breu CV de Manuel de Fuentes i Sagaz
Manuel de Fuentes i Sagaz és cardiòleg i exerceix la consulta privada a Barcelona. Molt interessat per la història de la medicina, participa activament en els Congressos d’Història de la Medicina Catalana i col•labora amb la revista “Gimbernat”. És autor d’un llibre sobre la Història de la cardiologia catalana, que ha estat traduït a l’anglès, i d’un altre sobre la història de la Clínica Plató. Ha escrit una biografia del doctor Ferran Martorell, que ha estat reconeguda amb el Premi Lluís Sayé de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya d’enguany, i també ha estudiat aspectes de la vida i obra de Miquel Servet.